Studiespesialisering

Ønsker du å studere videre ved universitet eller høyskole etter videregående opplæring, i Norge eller i utlandet? Velger du studiespesialisering, får du det bredeste grunnlaget for å gjøre dette.

Har du spesielle framtidsdrømmer, bør du sjekke nøye hvilke fagkombinasjoner som kreves før du velger programområde og -fag.

Velger du studiespesialiserende starter du med fellesfag på Vg1. Underveis i opplæringen må du velge fordypning i et bredt fagtilbud innen ett av av de to programområdene Mandal Videregående tilbyr:

Du lærer avhengig av dine fagvalg:

• matematikk og andre realfag
  • ledelse og økonomi
  • historie, politikk og psykologi
  • språk
  • andre teoretiske fag

• interessert i å arbeide med teoretiske fag
  • samarbeidsvillig, strukturert og selvdisiplinert
  • interessert i å skrive eller regne
  • interessert i kultur- og samfunnsforhold

På Mandal videregående skole får du et trygt, inspirerende, spennende, variert og faglig sterkt læringsmiljø. Vår visjon «Vi bryr oss», skal gjenspeiles i alle våre handlinger og aktiviteter. Det skal være kort vei mellom tanke og handling.

I utdanningsprogrammet studiespesialisering kan du velge mellom programområdene realfag og språk, samfunnsfag og økonomi.

Alle fagene på Vg1 er obligatoriske fellesfag med valgmuligheter innen matematikk og fremmedspråk. I løpet av Vg1 vil du få grundig informasjon om videre fagvalg. God hjelp til å finne ut hvilke programfag som passer best for deg, slik at du kan sette sammen din egen fagkrets. Vi er opptatt av at du skal velge fag som du mestrer og trives med og får de fag som kreves for å komme inn på ulike studier.

Studiespesialisering på Mandal videregående skole skal forberede deg for videre studier slik at du har gode forutsetninger for å lykkes på studier på høyskole og universitet.

Videre studier ved universitet eller høyskole kan føre fram til yrker som for eksempel:

Foto av jente med ryggen til foran en bokhylle - Klikk for stort bildeKunnskap i bøker Kjetil Jøssang

• sykepleier, lege eller veterinær
  • ingeniør, jurist eller økonom
  • lærer, psykolog eller prest
  • arkitekt, produktdesigner eller kulturarbeider

Ønsker du å snakke med en rådgiver, send epost til - lene.aukland.heiberg@mandal.vgs.no